Interview met Prof. Dr. Faltin

Prof. Dr. Günter Faltin gaf met zijn model van innovatieve bedrijfsstichting en zijn bestseller "Kopf schlägt Kapital" het basisidee voor de economische en innovatieve geest van KoRo. We hadden de kans om een uitgebreid gesprek te voeren met onze grondlegger.

Interview met professor Dr. Günter Faltin (30.05.2018)

Kopf schlägt Kapital, de bestseller van Prof. Dr. Günter Faltin, bevat niet alleen het basisidee dat verantwoordelijk is voor de economische en innovatieve geest van KoRo, maar wordt nu ook gezien als een 'must read' in ons KoRo-team. Geen grapje, dat is het eerste punt op je to-do lijst als je bij ons wilt beginnen! Het was daarom een aangename verassing toen onze twee directeuren, Kosta en Piran, onlangs de grote kans kregen om de Duitse professor en grondlegger van het bedrijf persoonlijk te ontmoeten. Hij zal bij de meeste mensen bekend zijn om zijn bestseller "Kopf schlägt Kapital". Günter Faltin is ook druk bezig als investeerder en coach van verschillende start-ups. Niet voor niets is hij al vele jaren zeer succesvol met zijn model van innovatieve startende ondernemers. 

Kopf-schla-gt-Kapital

Zelf vertaalde hij woorden in daden en richtte hij zijn "theecampagne" op, die inmiddels meer dan 180.000 klanten telt. Hij is de oprichter van Duitslands grootste thee-postorderbedrijf, dat 's werelds grootste importeur van Darjeeling-thee is.

Interview-Faltin-2

In een gezamenlijk interview konden we hem vragen stellen over onderwerpen als bedrijfsstructuur, productselectie en assortimentsuitbreiding. Graag delen wij de antwoorden met jou om je dichter bij de grootst mogelijke toegevoegde waarde te brengen. Het is voor ons van groot belang om transparantie te bieden aan onze klanten.

1. Wat vindt u van biologisch en Fairtrade producten?

"Zowel biologische als fairtrade producten zullen in de nabije toekomst een standaard worden. Over ongeveer 10 tot 20 jaar zal het merendeel van alle levensmiddelen deze keurmerken dragen en ook de belangstelling van klanten voor dit soort producten zal geleidelijk toenemen. Dit betekent natuurlijk niet dat biologische en/of Fairtrade een voorwaarde zal worden, maar ze zullen zeker bijdragen aan de algemene beweging, zoals de huidige markt al suggereert.

Zowel biologisch als Fairtrade zal in de nabije toekomst de standaard worden.

Er dient echter ook te worden opgemerkt dat er in deze periode een afzwakking zal plaatsvinden of al aan de gang is. De zegel maakt de deal met de klant. Het dient bijvoorbeeld ter bescherming tegen vervalsing en draagt ook bij aan het positieve effect op de klant. De Europese normen spelen hierbij een doorslaggevende rol. Om bruggen te kunnen bouwen naar de grote bedrijven, worden de eisen die aan dergelijke afdichtingen worden gesteld steeds verder gereduceerd. Zowel Bio als Fairtrade zijn dus niet altijd zinvol, maar ze vereenvoudigen het verkoopproces. Dit is op zijn beurt te wijten aan de mentaliteit van "big business". Vanuit het perspectief van de economische geschiedenis was een eerlijke prijs met een marge van ongeveer 10% gebruikelijk voor de handelaar. Tegenwoordig wordt echter ongeveer 30-35% als standaard beschouwd. Dat zou volslagen gek zijn volgens de klassieke opvatting. En toch zijn er nu genoeg handelaren die er niet van kunnen leven.

Natuurlijk is een lage prijs vanuit een puur marketingperspectief de "verkeerde manier". Maar in feite is een lage prijs niet alleen een goed argument, het is ook zinvol. Dit zet u als bedrijf automatisch aan de kant van de klant en vormt de basis voor een goede en empathische filosofie.

Transparant en open prijsbeleid

Het bedrijf Nespresso is het beste negatieve voorbeeld: een uiterst slecht economisch evenwicht door de verschrikkelijke prijzen, die op hun beurt zeker te wijten zijn aan de dure reclame die ze met George Clooney hebben gemaakt, gaat hand in hand met een uiterst slecht ecologisch evenwicht. Ik raad daarom nooit aan om de afweging "prijs of biologisch" te maken. Dan moet je er eerder naar streven om in het lagere biologische prijssegment te worden ingedeeld, maar altijd biologisch. Mijn consequente aanbeveling over het prijsbeleid, die ook empirisch is bewezen, is de publicatie van de prijssamenstelling. Met een goede uitleg van de argumenten is een hogere prijs zeker te verklaren. Zowel de klant als het bedrijf kan de grootste toegevoegde waarde van beide bereiken met een transparant en open prijsbeleid".

2 Hoe bepaalt u de prijs als u merkt dat u een bepaald product tegen een veel lagere prijs dan de markt kunt aanbieden?

"Dat is een goede vraag. Ik raad aan het voorbeeld van de Zwitserse ondernemer Gottlieb Duttweiler te volgen. Dit betekent dat een marge van ongeveer 5-10% het leidend principe moet zijn. Een duidelijk voordeel is dat een zeer lage en constante prijs zeer waardevol is omdat de klant blijft. Dit heeft ook zijn waarde bewezen in onze theecampagne: we hebben ongeveer 94% kunnen winnen door mond-op-mond reclame. Tevreden klanten van uw bedrijf doen hun eigen, onafhankelijke reclame voor u. Zo ontwikkelt zich een mentaliteit die de klantproductie bevordert. Veroordeling moet worden beoefend, maar dit geeft uw bedrijf een charme met een grote kans op succes. Aldi is hier het beste voorbeeld van, maar wordt gekenmerkt door een nogal slechte PR.".

3. Wat is het dat u het meest stoort aan de huidige start-up scene?

"Als consultant en coach voor diverse start-ups moet ik vooraf zeggen dat ik het steeds toenemende aantal nieuwe start-ups met veel plezier waarneem en ervaar. Het is geweldig dat vooral de laatste jaren steeds meer jonge mensen bereid zijn om hun eigen ideeën te realiseren.

„Go For Cause“

Ik zou echter willen dat ze meer volgens het "Go For Cause"-principe zouden werken. Hiermee bedoel ik dat ze niet alleen handelen volgens het motto "het belangrijkste is winst", maar dat ze een start-up creëren met een indrukwekkend doel en een indrukwekkende zorg. Want een geloofwaardig engagement voor een concreet bedrijf is overtuigender en succesvoller dan een puur winstgerichte onderneming. Om een negatief voorbeeld te geven, wil ik kort de Nestle Group noemen, die nu wordt beschouwd als een " model voor een hypocriete duurzaamheid", d.w.z. een groot bedrijf met een voorbeeldige hypocriete duurzaamheidsfilosofie. Ik zou daarom graag meer steun zien voor de vooruitgang van de samenleving, zoals duurzaamheid, door middel van een startende onderneming".

Interview-Faltin-3

4 Wat denkt u in principe over de verkoop op Amazone?

"Amazon vs. Ali Baba: De strijd van de reuzen bij uitstek in onze moderne economische tijd. Ali Baba is veruit de grootste online marktplaats in Azië en Amazon is zijn tegenhanger hier in de westerse wereld. Ik heb het gevoel dat Amazon op de lange termijn zal verliezen van Ali Baba. Je moet niet vergeten dat Amazon één enkel aanbod heeft waarmee kleine bedrijven kunnen deelnemen aan de grote markt. Er wordt echter veel belang gehecht aan de individualiteit van de bedrijven en hun klanten. Ik denk dat dit een verkoopmodel is dat zeer moeilijk te ontwikkelen is als compatibel voor de Aziatische markt. In de Aziatische markt speelt individualiteit een veel kleinere rol. Ali Baba richt zich op een grotere en bredere massa en zal dus op termijn meer succes kunnen hebben".

5. Wanneer wordt uw volgende boek gepubliceerd en waar gaat het over?

"Mijn volgende boek "David vs. Goliat: De economie van de toekomst" verschijnt eind dit jaar, waarschijnlijk in oktober, en is indirect gericht op de tweestrijd tussen kleine bedrijven en grote bedrijven dat ik zojuist heb beschreven. De kleine versus de grote. Door de voortdurend en snel toenemende concurrentie op de internationale markt wordt het al snel duidelijk dat je iets beters moet bedenken om de reuzen te verslaan. In principe betekent het nieuwe boek ook een intensief gebruik van 'head hits capital'. De vraag is dus: hoe kunnen we de economie beter maken? Uiteraard is een brede selectie van betaalmethoden voor de klant, zoals Pay Pal e.d., een zeer verstandige aanpak. Dit is in de tussentijd echter bijna de standaard geworden. Het is immers veel moeilijker om alleen de betaalwijze van Vorkasse aan te bieden, omdat dit nog meer overtuigingskracht vereist voor de klant, zodat hij deze betaalwijze eerst "overneemt". Dit maakt het des te verstandiger voor mij om mijn eigen, zo niet originele normen te stellen.

"Je eigen standaard zetten."

Als voorbeeld noem ik de wasserijcampagne die we hebben gelanceerd en die voor het eerst de aandacht vestigde op het feit dat vers gewassen wasgoed niet noodzakelijkerwijs naar iets moet ruiken. Omdat het vers is en vrij moet zijn van bacteriën of toegevoegde stoffen, is het een beetje vreemd dat vers gewassen wasgoed altijd een sterke geur heeft en dus vol parfums en toegevoegde chemicaliën zit. Daarom hebben we voor het eerst een nieuwe standaard ontwikkeld. Het weglaten van parfum - volgens het motto: vers wasgoed ruikt niet. Een eigen maatstaf vaststellen is daarom vooral nuttig als u zich wilt onderscheiden van de groothandelsmarkt."".

 Interview-Faltin-15b2a2ac744327

"Je hebt een gek verhaal of een ongewoon idee nodig.... Mensen moeten denken:

"Wat voor bizarre dingen zijn dat?"

Gekte en innovatie is zeker geen garantie dat u een succesvol idee hebt ontwikkeld, maar het kan een indicatie zijn dat u op de goede weg bent. Dat niemand het heeft aangedurfd, betekent niet dat het geen goed idee is. Via mijn Stichting Entrepreneurship, opgericht in 2001, en de jaarlijkse Entrepreneurship Summit, heb ik nu een goed overzicht kunnen krijgen van de ideeën voor startende ondernemers. Innovatie en individualiteit hebben in de loop der jaren een positieve bijdrage geleverd aan het succes van een onderneming".

"Vooral, de media zijn afhankelijk van nieuws. U kunt er dus op rekenen dat u met een innovatief idee nieuw op de markt bent. De markteconomie van vandaag wordt in hoge mate bepaald door de aandachtseconomie. Hoe kan ik maximale aandacht krijgen met een minimum aan middelen? We krijgen steeds meer en meer informatie sneller en sneller. Aandacht is dus een van de sleutelelementen voor succes."

7. wanneer moet men uitbesteden of is het in principe altijd beter om uit te besteden?

"Elke stichting is individueel. Hier moeten individuele beslissingen worden genomen. Dat moet je afwegen. Wat vind ik leuk, wat minder? Maar je moet altijd de horizon in de gaten houden. Logistiek bijvoorbeeld, moet altijd worden uitbesteed. Waarom? Omdat het altijd goedkoper en voordeliger is. En nog professioneler.

Als een bedrijf groter wordt, is het vaak noodzakelijk om het uit te besteden. Daarom is klein op sommige gebieden beter dan groot. De complexiteit neemt toe met de omvang van het bedrijf. Het klein houden van bedrijven vereenvoudigt het personeelsbeheer, de focus ligt meer op de operationele activiteiten en er zijn kortere beslissingstrajecten.".

 

Dit interview is getranscribeerd door Franziska Lang (Instagram: franomano) en herzien door Stefanie Birk (Instagram: staefni). Daarom is het een beknopte en deels ook indirecte versie van de verklaringen van Prof. Dr. Faltin.

Tags: KoRo
Voer de tekenreeks in het onderstaande tekstveld in

De met een * gemarkeerde velden zijn verplichte velden.

BELANGRIJK NIEUWS

* Persoonlijke gegevens worden niet doorgespeeld naar derde partijen, opzeggen kan ten alle tijden