
Het wordt meer en meer duidelijk dat we voor een van de grootste uitdagingen van de 21e eeuw staan: klimaatcrisis. Deze crisis is multigenerationeel en wereldwijd. In tegenstelling tot andere crises is het niet beperkt tot regio's, naties, klassen of de mensheid. Het doordringt onze hele realiteit, onze leefomgeving. Ons milieu.
Het is een bedenkelijke term. Het suggereert dat we los in een goed beschermde luchtbel bestaan, omgeven door een beschermende cocon: het milieu. De laatste jaren hebben we deze denkfout doorzien en begrippen als duurzaamheid hoog op de agenda gezet - gelukkig maar.
Duurzaamheid, een containerbegrip
Laten we naar het probleem van de duurzaamheid gaan. In het dagelijks leven komen we de term overal tegen, in elk medium. Influencers zijn fair en mindful, promoten duurzame merken; in de supermarkt staat op bijna alle verpakkingen minstens één verwijzing naar de duurzame productie van de betreffende producten; mensen vermijden avocado's en koffie in wegwerpbekertjes; tweedehands kleding is chiquer dan ooit.
Wij hebben het gevoel: duurzaamheid is een etiket. Een controversieel label, zonder eenduidige definitie. Maar wel een met veel lading.
Onze 2,5 kg muesli verpakt in papier. Papier – de oplossing voor alles? Zo eenvoudig is duurzaamheid niet
Hoe vaker we duurzaamheid tegenkomen op de meest uiteenlopende gebieden, hoe duidelijker het wordt: De term is zo elastisch als rubber.
- Koop je alleen onverpakte producten?
- Scheid je het plastic van het venster in de envelop?
- Eet je veganistisch? Of leef je ook veganistisch?
- Wikkel jij je boterhammen in bijenwasdoekjes? En dan vlieg je toch naar Sri Lanka?
- Je gaat al jaren alleen nog maar op vakantie naar de Waddenzee (met de trein & boot), je doet alle zware boodschappen met je bakfiets, maar je kunt absoluut niet zonder kaas en vlees van tijd tot tijd?
Valt het je op hoe verwijtend deze vragen klinken in de context van onze tijd? Hoeveel schuldgevoel er heerst?
Veel te vaak zien we discussies over duurzaamheid waarin objectiviteit en redelijkheid worden ingeruild voor stigmatisering en verdeeldheid. Vaak wordt vergeten dat het onderliggende probleem dat via duurzame actie moet worden aangepakt, een probleem is dat samenwerking en empathie vereist.
Wij geloven dat belangrijke vragen rondom milieu, klimaat en duurzaamheid maar al te zelden concreet worden beantwoordt. Daar willen we met dit artikel verandering in brengen.
Wat KoRo als bedrijf doet voor meer duurzaamheid
Eén ding is duidelijk: als onderneming hebben wij een nog grotere verantwoordelijkheid dan een particulier. En wij nemen deze verantwoordelijkheid op ons. Wij zijn ons ervan bewust dat wij verre van perfect zijn. Wij zijn op de goede weg en doen er alles aan om winstgevendheid en duurzaamheid te combineren.
Directeur Piran snackt voor ons magazijn.
Perfectie is niet onze eis, dat zou te veel zijn. Onze eis is transparantie. Dit begint met de prijs en omvat ook de kwestie van duurzaamheid en de verantwoordelijkheid die daarmee gepaard gaat. Omdat wij ons ervan bewust zijn hoe complex en belangrijk het thema duurzaamheid is voor een sonderneming met een focus op voeding, schuwen wij het label duurzaamheid aan onszelf op te dringen. Het lijkt zo groot, zo onbereikbaar, in deze tijd waarin duurzaamheid wordt vertaald in een systeem van nullen en enen. Of je bent 100% duurzaam of je bent bezig met greenwashing.
Het feit is dat je voor een bedrijf met winstoogmerk naar verschillende dimensies van duurzaamheid moet kijken. Helaas bestaat er niet één sjabloon voor duurzaamheid dat geschikt is voor alle zakelijke uitdagingen. Elk afzonderlijk product moet dus opnieuw worden afgewogen, besproken en vastgesteld.
De stempel van duurzaamheid - te groot voor KoRo?
Bulkverpakking voor minder verpakkingsafval en emissie
Een van de basisprincipes bij KoRo is verkoop in bulkverpakking. Dit bespaart verpakkingsafval, niet alleen in de transport naar jouw, maar in de hele logistieke keten. Dit maakt een efficiënt gebruik van de vervoersmiddelen en dus een vermindering van de uitstoot mogelijk. Als je je afvraagt waarom we nog steeds plastic verpakkingen gebruiken, lees dan hier verder.
De keuze is reuze: verschillende verpakkingsmaterialen
Over verpakking gesproken: Misschien heb je jezelf afgevraagd waarom onze etiketten er niet zo chic uitzien als die van onze concurrenten. Daar zijn twee redenen voor: Enerzijds bespaart het ons hulpbronnen (waaronder inkt, papier en lijm); anderzijds kost het ons ook minder moeite om te etiketteren, zodat boeren en producenten overal ter wereld onze etiketten zonder veel moeite kunnen afdrukken en aanbrengen. Dit is nog een reden waarom wij zo dicht bij de bron kunnen kopen.
Waarom lokaal niet altijd beter is
Het staat buiten kijf dat het waarschijnlijk het duurzaamst is om alleen fruit en groenten uit eigen tuin te eten. Regionale voedingsmiddelen zijn ook vaak de betere keuze - hoewel "uit de regio" in de marketing een rekbaar begrip is. Maar het is ook een feit dat noch lokale, noch regionale, noch zelfs maar nationale landbouw volstaat om aan de vraag naar voedsel te voldoen. Of we het nu leuk vinden of niet, wij zijn afhankelijk van de internationale handel, van import en export.
KoRo op een Berlijnse weekmarkt
Daarbij proberen we bij KoRo altijd de kortste weg te nemen. Wij slaan handelsstadia over en kopen waar mogelijk rechtstreeks bij de producenten in. Omdat wij zo dicht bij de landbouwers staan, weten wij ook dat de teelt en de uitvoer van levensmiddelen een van de belangrijkste bronnen van inkomsten is in de plattelandsgebieden van vele landen. Dit zijn nu juist de regio's die vaak het meest door armoede worden getroffen. Een radicale verschuiving naar "lokaal tegen elke prijs" zou niet alleen een bittere nasmaak hebben van nationalisme en isolement. De spreekwoordelijke grond zou onder de voeten van de getroffenen vandaan worden getrokken.
Kwaliteit én smaak moeten goed zijn
Bij KoRo hechten we veel waarde aan voedselveiligheid en productkwaliteit in het algemeen. Daarom optimaliseren wij onze verpakking met betrekking tot deze punten:
- Voedselveiligheid en houdbaarheid
- Veiligheid van het vervoer
- Verpakkingsafval
Wij kiezen deze weging om een optimale combinatie van hulpbronnenbehoud en economische efficiëntie te bereiken.
Kortom: de houdbaarheid van ons voedsel is belangrijk voor ons
Aangezien wij hoofdzakelijk levensmiddelen verkopen, is een goede smaak voor ons bijzonder belangrijk. Eten is een zintuiglijke ervaring en voedsel moet daarom niet alleen lekker smaken. Ook de geur, de textuur, de uitstraling en het mondgevoel moeten overtuigend zijn.
Begrijp ons alsjeblieft niet verkeerd: Ook in Nederland en de aangrenzende EU-landen worden heerlijke voedingsmiddelen verbouwd. Bij sommige producten zijn er echter zulke sterke smaakverschillen dat in sommige gevallen de voorkeur wordt gegeven aan het product dat qua smaak en sensorische eigenschappen overtuigt, maar een wat langere transportweg moet afleggen.
Wij werken echter aan de uitbreiding van onze productportefeuille, zodat wij meer variatie kunnen bieden, ook wat de afkomst van producten betreft.
KoRo biedt verscheidenheid
Dat brengt ons bij het onderwerp variatie. Met honderden producten in onze shop, kunnen klanten kiezen tussen gedroogde appelchips uit Duitsland en malse mangoreepjes uit Burkina Faso. Wat al deze producten gemeen hebben, zijn de smaaktests, waarbij we alleen de beste voedingsmiddelen uit een breed scala van mogelijkheden selecteren.
Onze diversiteit maakt ons tot wat we zijn
In ieder geval willen wij geen enkel land als plaats van herkomst boycotten. Dat zou niet alleen betekenen dat wij onze productvariëteit sterk moeten beperken en mogelijk minder goede producten moeten aanbieden. Het zou ook betekenen dat opkomende landen en ontwikkelingslanden twee van hun grootste bronnen van inkomsten wordt ontnomen: uitvoer van landbouw en levensmiddelen.
Hoe duurzaam is KoRo nu echt?
Of en hoe duurzaam KoRo is, is uiteindelijk aan jou - en wij hopen dat dit artikel je daarbij zal helpen. Wij zullen blijven werken aan het aanbieden van meer klimaatvriendelijke producten, het compenseren van onze uitstoot als bedrijf en jou de kwaliteit bieden die je verdient.
Wij geloven dat dogma's en vingerwijzen niet de manier zijn om een milieu- en klimaatvriendelijke toekomst te creëren. Wij geloven ook niet dat alleen kijken naar claims van herkomst voldoende is om de duurzaamheid van een bedrijf te beoordelen. Wij geloven in een open discussie en in het uitdagen van elkaar om te evolueren en te leren.
En wij kijken ernaar uit om deze uitdaging samen met jou aan te gaan!