Abonneer je op onze nieuwsbrief en ontvang 5% korting op je volgende bestelling!
🗓 31-01-2023 👤 Natalie Wendt, Biggy Le

Prijsaanpassing - februari 2023

Transparantie is een van de basisprincipes bij KoRo. Daarom willen we je precies uitleggen hoe en waarom we binnenkort een aantal van onze prijzen zullen moeten verhogen:

Prijsaanpassing - februari 2023

Het jaar 2022 heeft veel mensen - en ons als bedrijf - voor nieuwe uitdagingen gesteld. Ons belangrijkste doel is echter nog steeds om u als klant waar voor uw geld te bieden. Dankzij een toename van het volume ingekochte grondstoffen en de daarmee samenhangende betere inkoopprijzen, bestaande contracten die ons hebben beschermd tegen een prijsstijging en interne kostenoptimalisaties, zijn de prijzen van KoRo in 2022 met gemiddeld slechts 2% gestegen. We zijn blij dat we u zo lang hebben kunnen beschermen tegen een sterke prijsstijging. Ter vergelijking: de gemiddelde voedselinflatie in Duitsland bedroeg in 2022 ongeveer 20%.

Momenteel hebben we echter te maken met verdere stijgingen van de inkoopprijzen van onze leveranciers, stijgende prijzen van onze concurrenten en ook onze energie- en logistieke kosten stijgen aanzienlijk. Helaas dwingt dit ons om de prijzen van sommige producten aan te passen vanaf 6 februari 2023. Gemiddeld zullen we onze prijzen met ongeveer 8,5% moeten verhogen om je de beste producten te kunnen blijven aanbieden. Hier leggen we uit waarom niet alle prijzen in dezelfde mate worden aangepast:

Hoe berekenen we onze prijzen?

Onze verkoopprijzen worden berekend op basis van een combinatie van verschillende factoren, zoals inkoopprijs en concurrentie. Als je ons blogartikel over prijsberekening nog niet kent, kun je het hier lezen.


Preisgestaltung KoRo

De doorslaggevende factoren voor onze huidige prijsstelling zijn de stijgende inkoopprijzen van onze leveranciers en de stijgende prijzen van onze concurrenten. Er is echter nog een andere factor die een indirecte invloed heeft op de inkoopprijzen, de concurrentie en de financiële situatie van het bedrijf: inflatie. Inflatie kan niet zo gemakkelijk in de prijzen worden verwerkt als de andere factoren. Daarom moeten we de prijzen over de hele linie verhogen.

Hoe wordt een algemene prijsverhoging doorgevoerd?

Waarom niet gewoon alle prijzen over de hele linie met x % verhogen? Helaas is dat niet zo eenvoudig, want dan zouden veel van onze producten niet meer concurrerend zijn. Daarom kiezen we liever voor een verhoging van de minimummarge. Dit heeft als voordeel dat producten die al een zeer lage gemiddelde prijs hebben een grotere prijsstijging ondergaan. In de meeste gevallen hebben ze nog steeds een zeer goede prijs-prestatieverhouding en zijn ze dus nog steeds concurrerend. Als het prijsverschil tussen een product en zijn concurrenten echter al klein is, verhogen we de prijs alleen een beetje meer.

Om te beslissen welke prijsverhoging we moeten kiezen, kijken we meestal naar drie scenario's en gebruiken we een paar producten om te vergelijken welk scenario gemiddeld nog steeds de beste prijs-prestatieverhouding biedt voor klanten.

Mindestmarge

Een vergelijking zou er bijvoorbeeld zo uit kunnen zien:

Product

Huidige prijs

Prijssuggestie 1

Prijssuggestie 2

Prijssuggestie 3

Concurrentie

Tarwemeel type 550 1 kg

1,00 €

1,00 €

1,00 €

1,25 €

0,95 €

Biologische pindakaas 500 g

5,75 €

5,75 €

6,25 €

7,00 €

3,55 €

Biologische mangoreepjes Brooks 1 kg

18,00 €

17,50 €

18,50 €

20,00 €

17,45 €

Wat hebben we aangepast in onze berekening?

Als gevolg van de inflatie moesten we onze oorspronkelijke berekening van de minimummarge aanpassen, omdat er twee problemen ontstonden met het aantal verschillende producten in de winkel:

Producten zonder marge

Er zijn producten waarbij er nauwelijks een kwalitatief verschil is met de concurrentie en vaak bepaalt alleen de prijs waar klanten dit product kopen. Een typisch voorbeeld is meel of kokosmelk. Voor deze producten kunnen we onze "normale" minimummarge niet gebruiken om de verkoopprijs te berekenen, want dan zou de verkoopprijs te hoog zijn en zouden we waarschijnlijk minder verkopen genereren. We gebruiken nu een aparte berekening van de minimummarge voor dergelijke producten. In deze berekening wordt zo weinig marge meegenomen dat er uiteindelijk vrijwel geen winst is voor KoRo. Maar waarom verkopen we dergelijke producten überhaupt? Wij willen u een zo groot en gevarieerd mogelijk assortiment bieden en kiezen daarom liever voor de lagere winstroute op deze producten.

Premium producten

De tweede groep bestaat uit producten waarbij we een beduidend betere kwaliteit bieden dan de concurrentie of die zelfs uniek zijn op de markt en dus geen enkele vergelijking mogelijk maken. Deze producten zijn vaak aanzienlijk duurder in aanschaf. Voorbeelden hiervan zijn onze pistachepuree en onze dadel-hazelnootcrème. Met de gebruikelijke berekening zouden we de prijs van de dadel-hazelnootcrème aanpassen aan die van een conventionele noten-nougatcrème. Dit zou betekenen dat we nauwelijks winst zouden maken met de dadelhazelnootcrème, omdat het aanzienlijk duurder is om te produceren. Wij zijn ervan overtuigd dat onze dadelhazelnootcrème van bovengemiddelde kwaliteit is, dat u als klant zich daarvan bewust bent en dat u daarom bereid bent meer te betalen dan voor een gewone nougatcrème. Daarom is er nu een aparte berekening voor zulke premium producten, die berekend wordt met een hogere minimummarge.

Hier zie je een voorbeeld van hoe de verschillende berekeningen van elkaar verschillen:

Artikelkategorien

Op basis van deze twee berekeningen hebben we onze prijzen nu aangepast aan de huidige situatie. Zoals je echter al weet, zijn de prijzen van KoRo niet vast en we hopen je binnenkort te kunnen informeren over een prijsverlaging.

Bijpassende producten