🔥 Let op: bij temperaturen boven 25°C kunnen onze chocoladeproducten smelten🔥
🗓 07-07-2022 👤 Piran Asci 👌 Gewoon

Prijswijziging bij KoRo - wat schuilt er achter?

Wir ändern unsere Preise! Was dahinter steckt und was das für Dich bedeutet, erklären wir Dir jetzt ganz in Ruhe.

Prijswijziging bij KoRo - wat schuilt er achter?

Om u de beste prijs te bieden, maar tegelijkertijd om eerlijk en marktgericht te werken, passen wij constant prijzen aan. Onze principes zijn open prijscommunicatie en absolute transparantie. Daarom vindt u onze prijsgrafiek op elke artikelpagina, die de prijsontwikkeling van een product toont. Deze keer hebben we voor bijna al onze producten een prijsaanpassing gemaakt en willen we u precies uitleggen hoe de veranderingen tot stand zijn gekomen en waarom de prijzen voor sommige producten moesten worden verhoogd, terwijl andere konden worden verlaagd. foto-1

Prijsverlaging: hoe en waarom?

Producten zoals onze ananasringen zonder toegevoegde suiker, die zeer vergelijkbare kwaliteiten van verschillende fabrikanten hebben, gaan met de prijs omlaag omdat we de concurrentie willen bijhouden. Dit is mogelijk door een deel van de marge achterwege te laten en omdat we tegen een goede prijs kopen.

Goede inkoopprijzen zijn alleen mogelijk als we grote hoeveelheden van de leverancier kopen. Daarom is het, zowel vanuit ons oogpunt als vanuit het perspectief van de klant, voordelig als we meer verkopen.

Bildschirmfoto-2020-02-14-um-14-47-38

Prijsstijging: hoe en waarom?

Innovatieve producten zoals onze biologische dadel- en hazelnootcrème zijn niet gemakkelijk te vergelijken met andere producten. In dergelijke gevallen moeten we onze minimummarge verhogen om de hoge kosten voor productontwikkeling en de schaarste aan producenten die in staat zijn een product van topkwaliteit te creëren dat aan onze normen en eisen voldoet, in te halen. Daarom zijn we sterk afhankelijk van onze leveranciers en hebben we in deze gevallen niet veel onderhandelingsruimte. Daarom hebben we de prijs van onze dadelcrème met 20% verhoogd.

Wat betekenen deze prijsaanpassingen voor u?

Allereerst het goede nieuws: als we het hele assortiment bekijken, hebben we de prijzen gemiddeld met 4,19% verlaagd.

Hoe werd dit aantal berekend? Het eenvoudig berekenen van het gemiddelde van de procentuele verandering zou geen zinvol cijfer geven, omdat een dadel-hazelnootcrème die vele malen vaker verkoopt belangrijker zou moeten zijn dan bijvoorbeeld rijstcrackers, waarvan we elke maand aanzienlijk minder verkopen. We hebben daarom berekend hoeveel omzet elk product de afgelopen maand heeft gemaakt, de weging daarop berekend en zo de procentuele prijswijziging berekend om een zo exact en transparant mogelijke waarde voor u te hebben.
Bildschirmfoto-2020-02-13-um-16-34-26

Dit wordt voor elk product berekend en de som hiervan is de gemiddelde procentuele prijswijziging, gewogen naar de omzet.
bild5

Wir möchten aber in Zukunft noch viel günstiger für Dich werden. Warum also diese Meldung? Wollen wir Dir nur sagen, dass Du mehr bei uns einkaufen sollst, damit wir durch die größere Nachfrage günstigere Preise für Dich rausschlagen können? Im Prinzip: Ja! Hilf uns beim Wachstum, empfiehl KoRo deinen Freunden (bspw. in WGs), Familien, Bekannten oder der netten Kollegin, die so gerne backt, aber eigentlich keinen Zucker mehr essen will und profitiere in Zukunft von günstigeren Preisen auf Deine Lieblingsprodukte!

Technischer Hintergrund - so kommen Preise bei KoRo zustande

Die Kalkulation unserer Preise basiert auf zwei Werten, unsere Untergrenze, abhängig von unserer Mindestmarge, und dem Verkaufspreis der Konkurrenz.

Die Mindestmarge können wir frei wählen, zum Schutz unserer Lieferanteninformationen und vor Wettbewerb können wir diese jedoch nicht offenlegen. Liegt unsere Mindestmarge bei bspw. 20 % und wir kaufen ein Produkt für 10 € netto ein, dann wäre unsere Untergrenze 12,50 € netto. Wir können also nicht unter diesem Wert verkaufen.
Bildschirmfoto-2020-02-13-um-16-34-15

Für die Konkurrenzanalyse schauen wir uns diverse Vergleichsprodukte an, die qualitativ gleich oder ähnlich zu unseren Produkten sind. Haben wir den günstigsten Konkurrenten ermittelt, ist es unser Ziel mind. 10 % günstiger zu sein. Langfristig wollen wir jedoch einen größeren Abstand zur Konkurrenz gewinnen.
foto2

Nun muss ermittelt werden ob wir unseren Preis anhand der Untergrenze oder der Konkurrenz anpassen. Es können also 2 Fälle auftreten:

  1. Der Wert von dem günstigsten Konkurrenten ist geringer als unsere Untergrenze. In dem Fall können wir unser Ziel, günstiger als die Konkurrenz zu verkaufen nicht erreichen und verkaufen zum möglichsten niedrigsten Preis: unsere Untergrenze.
  2. Unsere Untergrenze ist geringer als der günstigste Konkurrent. In dem Fall können wir günstiger sein als die Konkurrenz und haben trotzdem eine gesunde Marge, daher verkaufen wir zum Preis des günstigsten Konkurrenten abzgl. unserem Abschlag.

Der ausgewählte Betrag wird noch auf ganze Euro auf- bzw. abgerundet und dies ist unser neuer Verkaufspreis.
foto3

Du willst mehr über unsere Preistransparenz erfahren?

Alles über unsere Preistransparenz und KoRo und Nachhaltigkeit.

Bijpassende producten