Abonneer je op onze nieuwsbrief , bestel en ontvang een gratis mason jar!
🗓 26-02-2024 👤 Hannah Rieder

We hebben iets te vieren: 10 jaar KoRo

Het is tijd voor een KoRo-geschiedenisles, want we worden 10 jaar oud! En alles wat we kunnen zeggen is: we hebben af en toe een grijze haar, maar we zijn jong en wild gebleven en zijn in de loop der jaren veel gegroeid. Er is veel gebeurd!

We hebben iets te vieren: 10 jaar KoRo

KoRo = notenboter, toch?

Eigenlijk niet, tenminste niet vanaf het begin. Een kleine hint is onze naam, namelijk onze oude URL en de oorspronkelijke bedrijfsnaam "KoRo Drogerie". Onze oprichters Kosta en Robert begonnen in 2014 met het idee om waspoeder in grootverpakkingen te verkopen. Maar het briljante idee kwam van Kosta's vrouw Michelle: stap over op noten en gedroogd fruit, maar behoud de grootverpakkingen. Notenboter werd iets later aan het assortiment toegevoegd.

Geen KoRo zonder Piran

Ons productgenie Piran begon bij KoRo als werkstudent boekhouding. Toen oprichter Robert het bedrijf wilde verlaten, deed zich de kans voor om als algemeen directeur aan de slag te gaan. Onmogelijk voor een student? Piran zou Piran niet zijn als hij geen ongewone ideeën had die hem en het bedrijf vooruit zouden helpen. Dus verkocht hij zijn Yu-Gi-Oh! kaartenverzameling om zijn toetreding tot het bedrijf te financieren. Sindsdien is hij de KoRo luminair voor producten en hun oorsprong en productie. Toch schuwt hij ongebruikelijke campagnes niet: in 2016 zette Pokémon Go hem in de schijnwerpers (en ook zijn KoRo drogisterijshirt) en onlangs won hij het Perfect Dinner.

KoRo gaat internationaal

Omdat onze producten goed werden ontvangen in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, wilden we ook de harten van andere landen veroveren. Dus in 2017 zijn we begonnen met de verkoop van onze producten in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk, gevolgd door de lancering van de winkel voor Nederland in 2019 en Italië in 2020. We verkopen onze lekkernijen nu in 17 Europese landen.

Van nul naar honderd

Het begon allemaal met 15 producten, maar in 2020 hebben we onze selectie lekkernijen drastisch uitgebreid: we hebben 807 nieuwkomers voor je gezocht, waaronder de crème de la crème van de notenboters, en ze aan de tand gevoeld tot ze deel gingen uitmaken van de KoRo-familie. Ons assortiment is met maar liefst 5373,33 % gegroeid! Meer producten betekent ook meer medewerkers: Het begon met drie, zes jaar later waren het er al 100! Nu zijn het er bijna 300, en we blijven groeien!

Likes, likes, baby!

Naast onze romige, dromerige notenboters en onze heerlijke lekkernijen, staan we ook bekend om ons wilde Instagram-account, waar ons social media-team zijn creatieve ei kwijt kan. Laten we zeggen: KoRo goes Only Fans, KoRo producten in teleshopping formaat, de beruchte Donut Challenge met Brammibals of de adventskalender rap - het verveelt nooit. En natuurlijk is er voedingskennis, bedrijfsinzichten, een zee aan memes en leuke recepten bovenop!

KoRo gaat naar de supermarkt

In 2021 maakten we de sprong naar de schappen van de supermarkt en waren we met wat lekkers verkrijgbaar bij Alnatura. Je vindt onze goodies nu ook bij geselecteerde dms, Rossmanns, Rewes en Edekas, en er komen steeds nieuwe markten bij!

Vers vlees

Openstaan voor nieuwe dingen is een beetje het motto van KoRo. Het is dan ook geen verrassing dat we in 2021 wilden beginnen met het toevoegen van vers vlees aan ons assortiment - fruitvlees, natuurlijk. We werden verliefd op de prachtige groene jackfruit en wilden het niet alleen als knapperige chips aanbieden, maar ook als vers fruit. KoRo-klanten konden daarom ongeveer 6 kg jackfruit bestellen bij en in de winkel. Het project ging eigenlijk niet door omdat het fruit niet zo vers aankwam als we hadden gewild. Het was het proberen waard, maar het was voor ons ook het teken om bij onze expertise te blijven: Droge producten met een lange houdbaarheid.

Brokken van KoRo - De ijssalon

Als Mozart Dough, Death By Chocolate of Peanut Pretzel Munchies je iets zeggen, dan ben je waarschijnlijk diep in het KoRo Rabbit Hole beland! Want dit zijn de verdomd lekkere ijssmaken van ons ijsmerk "Chunks by KoRo". Dit keer was het niet Piran die met het idee kwam om van KoRo-producten ijs te maken, maar Hannah. Als ijs influencer (ja, absolute droombaan) had zij ook de knowhow om dit vaste idee om te zetten in realiteit. Van 2021-2023 waren er ijssalons in Berlijn en andere Duitse steden. KoRo Chunks en de ijssalons nemen momenteel een pauze, maar er komt binnenkort spannend nieuws!

Chunks

KoRo Café

We gaan nieuwe formules niet uit de weg en vonden onze producten zo lekker dat je ze ook kant-en-klaar zou moeten vinden. Zo gezegd, zo gedaan! In mei 2022 opende het eerste KoRo Café zijn deuren in Berlin Mitte, op slechts vijf minuten van Alexanderplatz. Of het nu gaat om geitenroomkaas en peren of tofu, pesto en tomaten op een broodje, pap of bananenbrood, alles is heerlijk! En het beste is: je kunt veel lekkere KoRo-producten gewoon meenemen en er thuis van genieten!

Café

Het KoRo-logo mislukt

We zijn erin geslaagd om onze haverreep 2023 aan te bieden in de on-board bistro van Deutsche Bahn - alleen zijn we vergeten om ons KoRo-logo op de reep te drukken. Geen grap. En de twaalf mensen die bij het project betrokken waren, realiseerden zich dat niet door alle correctielussen. Het had een geplande campagne kunnen zijn, maar in feite was het gewoon een mislukking. Wat was het probleem? Iedereen was waarschijnlijk zo druk bezig met de creatieve modus dat zoiets vanzelfsprekends als het logo gewoon over het hoofd werd gezien.

Maar winst is winst, jullie herkenden onze producten aan hun ontwerp, zelfs zonder logo, en aten de reep op jullie treinreizen door het land!

Partners in misdaad

Door de jaren heen hebben we keer op keer samengewerkt met coole bedrijven om nieuwe lekkernijen voor jou op de markt te brengen. Want: de liefde voor lekker eten moet je delen! We hebben zelfs twee keer samengewerkt met de Berlijnse insiders van de eetscene Mit Vergnügen om een adventskalender te maken met eetspots in Berlijn in 2022 en een veganistische currywurst voor jou in 2023! In 2023 zijn we ook een samenwerking aangegaan met de grootste speler op het gebied van vleesvervangers: Rügenwalder Mühle. Samen met hun innovatieteam hebben we vijf veganistische vlees- en visvervangers met KoRo-twist ontwikkeld. In plaats van in de koelvitrine kun je ze tot 11 maanden in de voorraadkast bewaren en mixen wanneer je er zin in hebt. Dat klopt: vegan gemalen tonijn in het droogdok en gemalen gehaktballetjes, gemalen gehakt, gemalen filet en gemalen spek om te mixen - praktisch en lekker!

Bedankt voor het vergezellen van onze reis door het KoRoversum. We weten zeker dat de volgende 10 jaar minstens net zo wild zullen zijn als de vorige!

Bijpassende producten